Senin, 10 Oktober 2011

review 20


PENDEKATAN MATEMATIKA REALISTIK PADA PEMBELAJARAN
PECAHAN DI SMP
Dr. Marsigit
Realistic Mathematics emphasizes the construction of the context of concrete objects as a starting point for students to acquire mathematical concepts. Concrete objects and environment objects can be used as a context for learning mathematics in building mathematical connections through social interaction. Concrete objects manipulated by the student within the framework of efforts to support students in the process mathematisation concrete to the abstract. Students should be given opportunities to construct and produce mathematics in a manner and language of their own. Necessary activities so that the reflection of social activity can occur integration and strengthening of relations between subjects in understanding the structure of mathematics. According to Hans Freudental in Sugiman (2007) mathematics is a human activity and must be linked to reality. Thus, when students do activities to learn math so in her place mathematisation process.
We can examine the Numbers Break in junior high school mathematics learning through two sides of the Aircraft Numbers formal position in the context of curriculum and syllabus, and a review of substantive number rupture itself. In the curriculum development guidelines stated that in learning mathematics can be started with the introduction of a problem that fits the situation. By asking a contextual problem, learners are gradually guided to master math concepts. Competency Standards relating to learning fractions is to enable students to understand the properties of numbers arithmetic operations and their use in solving problems. With the Basic Materials of Aircraft Numbers Integer and then expected to be reached using two basic competencies are: Conducting the operation count fractions, and using the properties of arithmetic operation in problem solving fractions.

review 19


Supporting Evidences And Monitoring To Develop School-Based Curriculum For Junior High School Mathematics In  Indonesia
By : Marsigit
Meningkatkan tingkat intelektual rakyat dan memajukan kesejahteraan umum sebagai  diamanatkan dalam Pembukaan UUD 1945 selalu keprihatinan utama  Pemerintah Indonesia. Pada tahun 1984, bukti menunjukkan bahwa pendekatan ini dianggap tidak mampu untuk memobilisasi sumber daya dan untuk memulai model untuk aplikasi nasional. Tampaknya  yang gagal dari proyek untuk mempromosikan perubahan pendidikan di Indonesia karena  kendala seperti:
a)      kompleksitas lingkungan pendidikan
b)      pembatasan  anggaran
c)      kurangnya sumber daya pendidikan dan fasilitas
d)     divergensi dari  konteks pendidikan seperti etnisitas, budaya geografi, dan nilai
e)      kurangnya guru '  pemahaman tentang teori-teori praktek yang baik mengajar dan bagaimana untuk menerapkannya, dan
f)       yang biasa-biasa saja mengembangkan pendidikan berdasarkan sifat dari ilmu dasar  dan pendidikan, dan atau berdasarkan kebutuhan untuk keterampilan bersaing di era global.
Saat ini studi (Herawati Susilo, 2003) pada matematika dan ilmu  pendidikan di Indonesia telah indikasi bahwa prestasi anak dalam mata pelajaran  matematika dan IPA rendah, seperti ditunjukkan oleh hasil Meninggalkan Nasional  Pemeriksaan tahun ke tahun baik di Sekolah Dasar dan Menengah. penguasaan anak pada  konsep matematika dan keterampilan proses matematika masih rendah. dikarenakan ketidaksesuaian antara tujuan pendidikan, kurikulum, dan sistem evaluasi yang dapat diidentifikasi dengan mengikuti:
1)      Ujian Nasional Meninggalkan menilai kemampuan anak-anak  kognitif saja
2)      Streaming di Sekolah Menengah mulai dari kelas 3. ia berpendapat  bahwa pelaksanaan sistem ini terlambat dan mempertimbangkan perbedaan individu  tidak tepat
3)      Sistem Masuk Universitas Pemeriksaan dianggap memicu Guru Sekolah Dasar dan Menengah menerapkan berorientasi tujuan daripada proses berorientasi dalam mengajar Matematika dan Sains
4)      guru banyak yang masih mengalami kesulitan dalam silabus menguraikan
5)      sejumlah topik matematika dianggap sulit bagi guru untuk mengajar
6)      sejumlah besar anak-anak mempertimbangkan beberapa matematika topik yang sulit dimengerti
7)      guru menganggap bahwa mereka masih membutuhkan panduan untuk melakukan proses pembelajaran dengan menggunakan pendekatan keterampilan proses sains.

review 18


PROMOTING LESSON STUDY AS ONEOF THE WAYS FOR MATHEMATICS TEACHERSPROFESSIONAL DEVELOPMENT IN INDONESIA:
The Reflectionon Japanese Good Practice of Mathematics Teaching Through VTR
By : Marsigit
VTR (Video Tape Recorder) untuk pendidikan guru dan gerakan reformasi di Matematika  Pendidikan, khusus untuk mengembangkan studi pelajaran memiliki beberapa manfaat sebagai:
1.      singkat  ringkasan pelajaran dengan penekanan pada masalah-masalah utama dalam pelajaran,
2.      komponen  pelajaran dan peristiwa utama dalam kelas, dan
3.      kemungkinan masalah untuk diskusi dan  refleksi dengan guru mengamati pelajaran (Isoda, M., 2006).
Menurut dia,  Lesson Study dibagi menjadi tiga bagian:
a)      perencanaan pelajaran
b)      bagian observasi,  dan
c)      diskusi dan bagian refleksi.
Lebih lanjut ia menyatakan bahwa ketika kita menggunakan VTR, kami juga mulai dari pengamatan pelajaran  tapi VTR sendiri sudah kehilangan banyak dimensi, parameter dan konteks karena  Program disiapkan (tercatat) dari perspektif perekam dan VTR editor  mata saja. Melalui pengamatan VTR, kita belajar hal-hal dan menerapkan dalam  selanjutnya kegiatan. Guru di Indonesia dapat mengamati konteks pelajaran yang berbeda dalam  negara yang berbeda (misalnya Jepang) melalui VTR.  Jika kita amati proses belajar mengajar melalui VTR, ringkasan pendek diperlukan untuk  memahami isi dan kita perlu mengamati beberapa kali VTR untuk memahami nya  isinya jelas. Setelah melakukan ini, mungkin arrise isu-isu yang berguna untuk diskusi dan  refleksi serta merefleksikan praktek-praktek yang baik, pelajaran baik atau pelajaran yang inovatif untuk  reformasi pendidikan matematika.

review 17


KEGIATAN PENELITIAN SEBAGI USAHA UNTUK MENINGKATKAN PROFESIONALISME GURU MATEMATIKA
By : Marsigit
Research is an activity to gain knowledge called science, done by a certain procedure which is systematic and is supported by a methodology which is an assessment of the rules in his method. As an innovative mathematics teacher is required to always do the discussion on how we gain knowledge about the learning of mathematics in accordance with current trends. Our knowledge of the desired aspects of learning mathematics as a knowledge of a scientific nature is an understanding of the workings of the mind of individual students in learning mathematics, how to gain an understanding of aspects arkitektural learning and how teachers understand that there are analogies between the knowledge of students, teachers and knowledge practitioner knowledge about learning mathematics. A description of the phenomena occurring in the process of learning mathematics as a description of truth, requires empirical measures that are rational for the theory of ideals of truth and practice learning in mathematics. Such knowledge in the end both ontologically and formally legally can increase the professionalism of teachers in the field of mathematics education. If we want teachers of mathematics education reform the mathematics education research will become a necessity. mathematics education research activities by teachers, lecturers as well as by prospective teachers will give many benefits. With the study of mathematics education we can know the existence of differences in individuals or groups to study the mathematics, we can determine the position of students in the group, can compare learning outcomes between groups. We can also do a match between objectives and results of learning outcomes: whether the standard of competence or basic competence has been achieved. Research results can also be used for refining the program, mentoring, provision of information to the public.